ArabicEnglishPersian
قیمت کپسول گاز هلیوم

خطرات گاز هلیوم تقلبی یا ناخالص

۲۵ مرداد ۱۴۰۱

درباره گاز هلیوم

گاز هلیوم یکی از کم واکنش ترین گازهاست و جز گازهای نجیب می باشد. 

با این وجود در صورتی که با ناخالصی همراه شود می تواند فاجعه ایجاد کند. گاز هیدروژن که به عنوان ناخالصی در گاز هلیوم باعث ایجاد آتش سوزی و انفجار می شود.

هلیوم، پس از نئون، کم واکنش‌ترین گاز نجیب و البته دومین عنصر کم واکنش پذیر در میان همهٔ عنصرها است. این گاز کم واکنش، در همهٔ شرایط به صورت تک‌اتمی باقی می‌ماند.

هلیوم به دلیل داشتن جرم مولی نسبتاً پایین، دارای رسانش گرمایی و ظرفیت گرمایی بالایی است .و سرعت صدا هم در آن، در حالت گازی، از هر گاز دیگری به جز هیدروژن، بالاتر است.

خرید این گاز به صورت خالص نمی تواند مشکلی ایجاد کند اما مسئله ناخالصی های موجود در آن است که گاها می تواند باعث یک آتش سوزی بزرگ و انفجار شود.

خطرات گاز هلیوم : انفجار!!!

همه میدانیم که علت استفاده از گاز هلیوم چگالی کمتر آن نسبت به هواست که موجب بالا رفتن بادکنک می شود اما هلیوم تنها گازی نیست که دارای این ویژگی است و گازهای دیگری نیز وجود دارند که میتوانند در هوا بالا روند.

یکی از این گاز ها متان است که به شدت ارزان بوده و میتواند همانند هلیوم بادکنک را بالا ببرد چرا که چگالی متان ۰٫۶۵۶ kg/m³ و کمتر از چگالی هوا  است  ۱٫۲۲۵ kg/m3  

گاز متان یکی از گازهایی است که در گاز شهری وجود دارد. خب پس باید متوجه شده باشید که با وجود شباهتش در سبک بودن به هلیوم بسیار اشتعال پذیر و خطرناک است. گاز سبک و در عین حال بسیار خطرناک دیگر گاز هیدروژن می باشد که بسیار اشتعال پذیر می باشد و به معنای واقعی کلمه منتظر یک جرقه برای انفجار است.

یک سری فروشندگان به جای گاز هلیوم به مشتریان گاز هیدروژن و متان میفروشند تا سود بیشتری کسب کنند اما همین کار می تواند باعث به خطر افتادن جان خریدار و افراد حاضر در جشن بشود. چرا که بادکنکی که با گاز هیدروژن پر شده و در جشن تولد استفاده می شود قطعا در مجاورت شمع کیک تولد قرار دارد. کافی است اشتباهی رخ دهد تا فاجعه حادث شود.

اتفاقا همین فاجعه اخیرا در کافه ای در شهریار رخ داد. فروشنده به جای گاز هلیوم به مشتری گاز هیدروژن فروخته بود که منجر به انفجار شده و ۸ نفر در جشن تولد جان خود را ازدست دادند. برای خواندن کامل خبر اینجا را کلیک کنید.

انفجار بادکنک هلیومی

برای اطلاع و دیدن آتش سوزی ها لطفا به لینک زیر مراجعه کنید: فیلم آتش گرفتن گاز هلیوم

خطرات گاز هلیوم و انفجار آن

برای اطمینان از انفجاری نبودن گاز هلیوم قبل از خریدن آن را تست کنید.

در صورتی که با قرار گرفتن شعله فندک در مقابل کپسول هلیوم شروع به اشتعال نکرد می توانید از آن مطمئن شوید.

با استفاده از یک فندک و قرار دادن آن در جلوی دهانه کپسول هلیوم مطمئن شوید که گازی که بادکنکتان را با آن پر میکنید اشتعال زا نیست.

برای اطلاع از درجه بندی و کیفیت گاز هلیوم حتما به مقاله گرید گاز هلیوم مراجعه کنید


شما هم نظر خود را برای ما بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


  • خطرات گاز هلیوم